ZATWIERDZENIE PROJEKTU ORGANIZACJI RUCHU
I. Jak załatwić sprawę
Wszystkie wymagane dokumenty należy dostarczyć osobiście lub przesłać na adres Zarządu Drogowego w Olkuszu, al. 1000-lecia 1a, 32-300 Olkusz
II. Kto może załatwić sprawę
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz.U. z 2017 r. poz. 784) projekt organizacji ruchu może przedstawić do zatwierdzenia:
- zarząd drogi,
- organ zarządzający ruchem,
- podmiot zarządzający drogą wewnętrzną,
- inwestor lub jednostka, o której mowa w § 11 pkt. 1-6 ww. rozporządzenia,
- osoba realizująca zamówienie jednostek, o których mowa w § 11 pkt. 1-3 ww. rozporządzenia.
III. Jakie dokumenty złożyć
Do wniosku należy dołączyć dwa egzemplarze spełniającego wymogi formalne projektu organizacji ruchu, zawierającego:
- plan orientacyjny w skali od 1:10 000 do 1:25 000 z zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy;
- plan sytuacyjny w skali 1:500 lub 1:1 000 (w uzasadnionych przypadkach organ zarządzający ruchem może dopuścić skalę 1:2 000 lub szkic bez skali) zawierający:
- lokalizację istniejących, projektowanych oraz usuwanych znaków drogowych, urządzeń sygnalizacyjnych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu; dla projektów zmian stałej organizacji ruchu dopuszcza się zaznaczenie lokalizacji tylko znaków i urządzeń dla nowej organizacji ruchu,
- parametry geometrii drogi;
- program sygnalizacji i obliczenia przepustowości drogi – w przypadku projektu zawierającego sygnalizację świetlną;
- zasady dokonywania zmian oraz sposób ich rejestracji – w przypadku projektu zawierającego znaki świetlne lub znaki o zmiennej treści oraz w przypadku projektu dotyczącego zmiennej organizacji ruchu lub zawierającego inne zmienne elementów mające wpływ na ruch drogowy;
- opis techniczny zawierający charakterystykę drogi i ruchu na drodze, a w przypadku organizacji ruchu związanej z robotami prowadzonymi w pasie drogowym – opis występujących zagrożeń lub utrudnień; przy robotach prowadzonych w dwóch lub więcej etapach opis powinien zawierać zakres planowanych robót dla każdego etapu i stan pasa drogowego po zrealizowaniu etapu robót;
- przewidywany termin wprowadzenia czasowej organizacji ruchu oraz termin wprowadzenia nowej stałej organizacji ruchu lub przywrócenia poprzedniej stałej organizacji ruchu – w przypadku projektu dotyczącego wykonywania robót na drodze.
WAŻNE:
Każdy egzemplarz projektu organizacji ruchu musi zawierać imię i nazwisko oraz podpis projektanta.
Projekt należy wykonać w oparciu o przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. z 2019 r. poz. 2311, z późn. zm.).
Do wniosku powinny być dołączone również opinie:
- właściwego miejscowo komendanta powiatowego Policji – w przypadku projektu obejmującego drogę powiatową, komendanta wojewódzkiego policji – w przypadku drogi wojewódzkiej lub krajowej,
- zarządu drogi, jeżeli nie jest on jednostką składającą projekt;
- organu zarządzającego ruchem na drodze krzyżującej się lub objętej objazdem, w przypadkach, o których mowa w § 6 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem.
UWAGA
W przypadku robót niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, organ zarządzający ruchem może dopuścić wprowadzanie zmian organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego. Dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi, które wymagają zmian w organizacji ruchu wyłącznie w czasie wykonywania tych robót. Taki projekt powinien zawierać:
- opis techniczny zawierający charakterystykę robót;
- powtarzalny schemat umieszczenia na drodze znaków drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu;
- sposób rozmieszczenia i oznakowania pojazdów zabezpieczających lub wykonujących roboty lub czynności wykonywane na drodze; w szczególności dotyczy to robót i czynności przesuwających się wzdłuż drogi.
III. Co w przypadku utraty ważności terminu projektu czasowej zmiany organizacji ruchu
Po upływie terminu ważności obowiązywania projektu czasowej organizacji ruchu, należy zwrócić się ponownie w celu jego zatwierdzenia, przedstawiając aktualne opinie wymagane przepisami.
IV. Weryfikacja formalna wniosku
Zarząd Drogowy w Olkuszu sprawdzi czy:
- Wniosek został złożony zgodnie z właściwością miejscową. W przypadku, gdy organ, do którego złożono wniosek, jest niewłaściwy w sprawie, przekazuje go niezwłocznie do właściwego organu zarządzającego ruchem.
- Wniosek zawiera wszystkie warunki formalne wskazane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem.
- Przedłożony do zatwierdzenia projekt nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego oraz jego zgodność z przepisami dotyczącymi warunków umieszczania na drogach znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Po rozpatrzeniu złożonego wniosku organ zarządzający ruchem może:
- zatwierdzić w całości lub części:
- bez zmian,
- po wprowadzeniu zmiany lub wpisaniu uwag dotyczących wdrożenia organizacji ruchu;
- odesłać projekt w celu wprowadzenia poprawek,
- odrzucić projekt.
V. Ile zapłacisz
Rozpatrzenie wniosku i jego zatwierdzenie jest bezpłatne.
VI. Ile będziesz czekać
Około 14 dni. Termin może się wydłużyć w zależności od złożoności i objętości przedłożonego projektu organizacji ruchu oraz w przypadku wezwania do poprawienia wniosku.
VII. Jak możesz się odwołać
Zatwierdzanie projektu organizacji ruchu jest czynnością organizacyjno-techniczną, od której nie można się odwołać. Strona niezadowolona z rozpatrzenia może zwrócić się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy do Zarządu Drogowego w Olkuszu, który rozpatruje projekty organizacji ruchu na podstawie upoważnienia Starosty Olkuskiego, jako Organu zarządzającego ruchem na terenie Powiatu Olkuskiego.
Warto wiedzieć
- Procedura dla wniosków zawierających zarówno stałe i czasowe projekty organizacji ruchu jest taka sama.
- Jednostka wprowadzająca organizację ruchu zawiadamia organ zarządzający ruchem, zarząd drogi oraz właściwego wojewódzkiego komendanta Policji o terminie jej wprowadzenia, co najmniej na 7 dni przed dniem wprowadzenia organizacji ruchu (w przypadku robót utrzymaniowych według projektu uproszczonego – co najmniej na 24 godziny przed rozpoczęciem robót).
- Jeżeli organizacja ruchu ma charakter stały, organ zarządzający ruchem, w terminie do 14 dni od dnia wprowadzenia organizacji ruchu, przeprowadza kontrolę wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektu.